torsdag 23 november 2006

Kommentar till andra TV4 inslaget (2006-11-07)

Verkligheten kan ibland te sig mycket märklig!!
Jag kan inte säga annat än att de uttalanden personalchefen, i andra TV4 inslaget, 09.14, 7:e november, gör om mig är osakliga och jag uppfattar det han säger som RENA LÖGNER och en KRÄNKNING mot mig. Han nämner 3 arbetsuppgifter som är viktiga för en universitetslärare: undervisning, administrativt arbete och kompetensutveckling. Det jag frågar mig är vilka av dessa uppgifter uppfyller jag helt plötsligt INTE kraven för?

Undervisning och administrativt arbete: Här tror jag inte jag behöver göra några kommentarer för ni känner till hur jag arbetar i undervisningssituationen. Att det hör administrativt arbete ihop med undervisning är heller inga konstigheter med.

Kompetensutveckling: Det är beklagligt att varken enhetschefen eller personalchefen tycks veta vilka kompetenser de anställda lärarna på BMA-utbildningen har. Jag har högsta formella kompetens både vetenskapligt och pedagogiskt bland mina arbetskollegor. Praktisk har jag 25 års arbetslivserfarenhet inom forskning, klinik och undervisning från två vitt skilda världar.
Jag finner det därför märkligt att chefen och personalchefen nu helt plötsligt är intresserade av min kompetensutveckling, inte minst när de genomför det på ett så avvecklande sätt (genom avstängning och isolering). I synnerhet när jag flera gånger har blivit stoppad av chefensjälv när jag försökt vidareutveckla mig. JAG ÖNSKAR ATT EN OPARTISK, UTOMSTÅENDE PERSON SKULLE UTREDA ALLA LÄRARNAS KOMPETENS I DETTA PROGRAM OCH OCKSÅ KOMPETENSEN HOS DE LÄRARE SOM HAR MOBBATS UT FÖRE MIG!!

Forskning: Det förvånar mig att personalchefen glömt att han genom ett beslut, hösten 2003, själv stoppade min forskning vilket resulterat i att jag de tre senaste åren, vädjat om hjälp hos nästan alla interna ansvariga organ vid Umeå universitet för att få möjlighet att kunna avsluta mitt projekt, detta utan resultat. Det är intressant och värt att notera att personalchefen nu är väldigt mån om att jag ska forska. Hans tänkesätt har totalt vänt sedan första inslaget i TV4.

Möte: I sin förklarning för den otillåtna avstängningen och grundlösa uppsägningen sätter personalchefen stor vikt på det möte som skulle ha ägt rum.
För mig är det fortfarande oklart vad detta möte skulle handla om? Hur AKUT OCH VIKTIGT mötet var? Det skulle ha varit ett LIVSVIKTIGT möte för att en chef MITT UNDER EN PÅGÅENDE KURS och INFÖR EN KURSSTART tar sig friheten att stänga av en lärare och utsätta två studentgrupper i två olika terminer för de olägenheter det medför. I synnerhet då chefen vet att kompetensen för att genomföra delar av kursen saknas och därför, för att kunna hålla kursen med en vikarie lärare, HALVERAR HON KURSENS INNEHÅLL.
ATT DISKUTERA MIN KOMPETENS OCH MIN FORSKNING HAR NU BLIVIT SÅÅÅ VIKTIGT OCH SÅÅÅ AKTUELLT ATT STUDENTERNA FÅTT BETALA DYRT FÖR DET !!!

Samarbetsproblem: Det jag inte kan förstå är hur jag nu kan anklagas för att ha samarbetsproblem när jag, under alla år jag varit anställd vid denna avdelning, inte en enda gång fått någon varning för något sådant beteende, inte heller har jag fått någon varning att jag inte skulle ha följt arbetsreglerna.
Hur är det då möjligt att jag efter så många år, nu helt plötsligt tappat min förmåga för samarbete och speciellt till DEN GRAD att det har lett till en så stor process. Ännu en gång undrar jag om det finns någon som är intresserad att REDA UT HUR MÅNGA FLER SOM HAR ÅKT UT FRÅN DETTA PROGRAM AV EXAKT SAMMA SKÄL?

Orsak ur mitt perspektiv: Mina mångåriga erfarenheter av mitt arbetsliv vid detta program är att den medarbetare som känns obekväm och står i vägen för någon i gruppen passiviseras genom att smygande uteslutas från sina arbetsuppgifter för att sedan mobbas ut från verksamheten.
Jag har hamnat i denna situation eftersom jag är kompetent, duktig, modig, har god kontakt med studenterna och gör rätt för mig.
Jag betalar nu ett högt pris för att jag har påpekat brister och oegentligheter i vår utbildning. Dessutom för att ha kritiserat den förgiftade arbetsmiljön, det undermåliga ledarskapet, min arbetssituation både som lärare och forskare och inte minst för att ha stöttat studenter som har varit dåligt behandlade för att de ska få rätt i sin sak. Allt detta ledde till att forskningsavdelningen, BMA programmet och i spetsen personalchefen slöt sig samman för att bli av med mig.
SKA DETTA VARA DEFINITION PÅ EN DEMOKRATISK, CIVILISERAD, MÅNGKULTURELL ARBETSMILJÖ I MODERN TID??

Inga kommentarer: