lördag 16 mars 2013

En liten episod

Den 3 mars 2005: Efter 20 år vistelse i Sverige och oförvitligt arbete som universitetslärare och forskare samt studenternas genomgående uppskattning tyckte min nya chef, en svensk professor att jag som jag är inte duger i svenskt samhälle. För att duga, uppmanade hon att jag skulle utveckla min "sociala kompetens".

I svar på min fråga varifrån hon fått uppfattningen att jag saknar socialkompetens hänvisade hon till kulturkrockar. ”Du måste lära dig vilket kompetenskrav systemet ställer på dig”. ”Du måste lära dig sociala koderna”, sa hon.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Förvaltningsdomstolarna blundar,hur kan man funka i det svenska samhället i 20 år och sedan efter 20år i Sverige måste man utveckla "sociala kompetens" och lära sig "socijala koder".
Det stinker rasism i förvaltningsdomstolarna!

Anonym sa...

Hej Homma!
Av egen erfarenhet mål nr 266-12,meddelad i Kammarrätten Jönköping 6juli 2012 kan jag bekräfta att Förvaltningsdomstolarna är inte opartiska. Jag är en erfaren jurist och när det hände mig ,vad händer med de andra som blir sjuka och är inte jurister. Vid muntliga förhandlingen bevisades att FK och min AG skatteverket i Västervik har lämnat falska uppgifter, inte bara om min sjukskrivning,utan om att jag har blivit omplacerat, de har gått så långt att DO Anders Bergstrand var tvungen att vittna att uppgifterna är falska. Psykolog och psykiater utredningar som bevisar mobbning finns inte i ärendet som jag skickat till domstolen. Enda fråga från ordföranden som jag fick är: Tycker du att det är viktigt exponeringstiden? När DO vittnade att min AG SKV lämnat falska uppgifter då står det bara i domen AG lämnat felaktiga uppgifter., inte när och varför. Min AG lämnade helt falska uppgifter i FK utredning.
Denna dom är en skam för svenskrättsväsende och den visar att Förvaltningsdomstolarna är inte opartiska när det gäller statliga myndigheter och domstolen bekräftar i mitt fall falska uppgifter som min AG-s sanning.
Försökt nå media, kontakta riksledamöter, olika tidningar och kan inte upplysa om den domen och FK och min AG falska uppgifter. Hela tiden får jag olika slags repressalier från min AG som varar i 10 år.
Azemina Timotijevic
Villagatan 159836 Vimmerby
azeminatimotijevic@hotmail.se

Unknown sa...

Hej Homa!
Hoppas att allt är bra med dig!
Ville länka till min blogg:
http://stoppvuxenmobbning.blogg.se
Med vänlig hälsning
Azemina Timotijevic

Anonym sa...

Hej, skickat till regeringen idag.

Hej, Till regeringen


Mitt förslag:

Jag tycker alla universitet ska ha en egen anställd jurist som gäller för studenternas, doktoranders och anställdas egen skull och emot Umeå universitets anställda. För den som råkar illa ut emot Umeå universitet. Nuvarande system med jurist är mest enbart för t ex Umeå universitet och mot de anställda, doktoranderna och studenterna.

Om ni förstår hur jag menar.


Det ska vara en jurist som är insatt i studenters rättigheter, med mera.


I t ex fallet med Homa Mirzaie, tidigare lärare på Umeå universitet, så fick hon ensam slita emot Umeå universitet. Hon var en mycket duktig lärare, det vet jag genom en vän som hade henne som lärare, hon tog också stort ansvar för studenterna vet jag också genom min vän.

Homa tvingades stämma Umeå universitet, och kunde inte ha råd med en jurist som hjälp. Så ska det inte behöva gå till. Hon blev avskedad. Hur kan det gå till så att Umeå universitet avskedar en duktig lärare, och där flera lärare tidigare blivit mobbade. Det förstår jag fortfarande inte. Hon ska också därefter betala ett stort skadestånd för rättegångskostnader, allt är absurt. Jag minns sedan att det är anmält till Europadomstolen.


Jag själv gärna skulle vilja ha lön för allt arbete jag nu lägger ner för Umeå universitet. Och även det jag lagt ned tidigare på ett annat program (hade jag haft tillgång till en jurist på Umeå universitet, som hjälpt mig emot de anställdas hantering, hade jag sluppit allt elände som blev och sluppit kämpa med allt i princip helt själv gällande det förra programmet jag gick, jag tog verkligen slut av allt kämpande). Jag går nu igen igenom juridiska dokument och annat och ser hur Umeå universitet inte har ordning och rättssäker hantering på det program jag nu går.


Jag förordar att den anställde, doktoranden, studenten ska få tillgång till en egen jurist på universitetet vid förhavanden som gäller emot Umeå universitet. Vad säger regeringen om mitt förslag?


Studenter kan skicka anmälan till UKÄ, universitetskanslersämbetet, men man mår inte bra av anmälningar och studenten t ex behöver hjälp i ett tidigt skede vid universitetet. För annars förstörs ens utbildning och jobb, det rinner ut i sanden allt med anmälan till UKÄ.

Anonym sa...

Hej, skickat ett förtydligande:

Ämne: Förtydligande VB: Till regeringen, Universitetets studenter, doktorander, anställda behöver egen jurist, anställd på universitetet som kan hjälp personen emot Umeå universitets anställda


Förtydligande,

Mitt förslag är alltså att alla universitet ska ha en egen anställd jurist som gäller för studenternas, doktorandernas och de anställdas skull (den/de personer det gäller) och som, utan kostnad, kan hjälpa emot universitetets anställda. På det universitet det gäller.